• پنج شنبه ١٦ آذر ١٤٠٢-١١:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٠٦٤
در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران صورت گرفت:

بررسی حادثه تخریب‌های غیر مجاز منطقه 19 / تأکید بر لزوم تدوین نقشه راه علمی

حادثه تخریب‌های غیر مجاز منطقه 19 در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و بر لزوم تدوین نقشه راه علمی و فنی برای جلوگیری از حوادث مشابه، تأکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران،  جلسه کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص پیگیری مشکلات حادثه تخریب منطقه 19 با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر، شهردار منطقه ۱۹، مشاور کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، مشاور سازمان نظام مهندسی کشور و کارشناس کمیسیون شهرسازی و معماری برگزار شد. 
در ابتدای جلسه، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تخریب منطقه 19 دارای دو بعد مورد تأکید است؛ گفت: یک بعد این حادثه تحلیل و بررسی فنی اتفاق رخ داده است که در روزهای اول انجام شد و دیگری ارائه گزارش تلفیقی درخصوص شیوه تخریب صورت گرفته و چگونگی ادامه این روند با کمترین حادثه و بیشترین ایمنی از سوی سازمان نظام مهندسی، سازمان آتش نشانی، مرکز مطالعات شهرداری تهران و شهرداری منطقه 19 تهران است.
وی با اشاره به تخلفات ساختمانی منطقه 19 تهران گفت: در منطقه 19 ساخت و ساز های غیر ایمن و  تغییر کاربری زمین رخ داده و برای حل این مشکل  باید نقشه راهی تدوین شود. 
رئیس‌ کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ضمن اینکه باید تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز های غیر مجاز تعیین تکلیف شوند باید پیشنهادی نیز برای جلوگیری از بروز اتفاقات مشابه ارائه شود. 
تشکری هاشمی اظهار کرد: با توجه به بازه زمانی مناسبی که  برای  بررسی چرایی حادثه منطقه 19 اختصاص یافت، اکنون  کارگروه باید گزارش دقیق حادثه را  به رئیس شورای شهر تهران ارائه کند.
وی گفت : امیدواریم به کمک سازمان نظام مهندسی، مرکز مطالعات شهرداری تهران و شهرداری منطقه 19 مشکلات موجود حل شود. بررسی مشکلات و یا تخلفاتی که منجر به بروز حادثه فروریزش ساختمان شد، در حیطه اختیارات مقام قضایی است که این کار در حال انجام است و ما کمیسیون به دنبال بررسی چرایی این اتفاق و جلوگیری از مشکلات مشابه هستیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هنوز دستورالعمل مشخصی برای شیوه تخریب چه در مواردی که قصد نوسازی وجود دارد و چه مواردی که نیازمند رفع خلاف باشد؛ وجود ندارد گفت:  باید شیوه های لازم در خصوص تخریب های مجاز به صورت علمی تدوین شود. همچنین باید اراضی محدوده نیز تعیین تکلیف شوند، نمی‌شود کاربری اراضی به شکل سابق خود باقی بمانند و اجازه بارگذاری در اراضی کشاورزی صادر شود.
تشکری هاشمی گفت: باید هرچه سریعتر نقطه نظرات لازم به کمیسیون ارائه شود تا گزارش تدوین شده قابل ارائه به رئیس شورای اسلامی شهر تهران باشد. برهمین اساس لازم است هرچه سریع تر جمع بندی لازم انجام شود تا مسیر آینده مبتنی بر مصوبات قانونی و نظام مند باشد. 
در ادامه، تورج فرهادی، شهردار منطقه ۱۹ تهران با بیان اینکه منطقه 19 از گذشته های دور تاکنون دارای مشکلات متعددی بوده است گفت: تفکیک های غیر مجاز و عدم تعیین تکلیف برخی موارد در زمین های اوقافی، فرصت‌ها منافعی را برای سواستفاده گران ایجاد کرده است. 
فرهادی با بیان اینکه تخریب ساخت و سازهای خلازیر یکی از بزرگترین اتفاقات تاریخ شهرداری تهران بوده است گفت: هرچند مشکلات و حوادث تلخی در زمان تخریب رخ داد و مراجع نظارتی درحال بررسی آنها هستند، اما اصل تخریب و بازپس گیری اراضی منطقه 19 اتفاق خوبی بود.
شهردار منطقه ۱۹ تهران با بیان اینکه درحال حاضر حتی یک مورد ساخت و ساز غیر قانونی که بخواهد از صفر آغاز شود، نداریم؛ گفت: باید از فرصت ایجاد شده برای ساماندهی منطقه 19 استفاده کنیم و کیفیت زندگی در این منطقه را افزایش دهیم. با استفاده درست از زمین های موقوفه‌ می‌توانیم اتفاقات خوبی را برای تمام تهران رقم بزنیم. 
وی با بیان اینکه تخریب کاری علمی است؛ گفت: باید گروهی از مهندسان به شهرداری تهران کمک کنند تا مشکلات ساخت و ساز و صدور پروانه در منطقه 19 حل شود. 
شهردار منطقه ۱۹ تهران با اشاره به پارک ایرانیان گفت: صد هکتار از اراضی این پارک موقوفه است و اگر این زمین ها را رها کنیم؛ چندسال دیگر هیچ اثری از آنها باقی نمی‌ماند.
عباسعلی تسنیمی، مشاور سازمان نظام مهندسی گفت: برای صدور پروانه ساخت باید مذاکره خاصی میان شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی انجام شود تا راهکار علمی احصا شود. 
وی ادامه داد: جز افراد سواستفاده گر، بهتر است با عمومیت شهروندان منطقه 19 برخورد قهری صورت نگیرد. زیرا از طریق ایجاد سازوکارهای لازم می‌توان از بسیاری از  اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد. 
محمدکریم شفیعی، مشاور کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه واکاوی منطقه 19 طی چند جلسه انجام شده است؛ گفت: چهل و یکمین تخریب با کاهش طبقات در منطقه 19 انجام شده و اکثر ساختمان ها در یک تراز قرار گرفته است و منطقه به یک شرایط آرامش رسیده است.
وی در ادامه گفت: ایستایی این ساختمان ها بسیار مهم است و جز  سازمان نظام مهندسی هیچ مرجع دیگری نمی‌تواند درخصوص ایستایی ساختمان اظهار نظر کند.
 شفیعی گفت: تجربه رخ داده در منطقه 19 می‌تواند یک الگو باشد و باید ازآنها استفاده کنیم تا دیگر دچار مشکلات مشابه نشویم همچنین باید دستورالعمل نحوه تخریب ساختمان ها از سوی سازمان نظام مهندسی تدوین شود. 
محمد قربانی، کارشناس کمیسیون شهرسازی و معماری  گفت: باید لایه ای در GIS برای ناحیه 3 منطقه 19 ایجاد شود. منطقه 19 دروازه ورود شهر است و باید وضعیت و طرح ما برای حریم بزرگراه‌ها در این منطقه مشخص شود و همچنین الزامی است که طرح جامع ناحیه 3 منطقه 19 تدوین‌ شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: